Resonature
revisiting sonic corporeality
Nov 4 to Nov 28 2022
During the month of November, SoundsAbout presents installations, performances, and a listening session, wandering through (un)told stories, memories, and the patterns that underlie human/non-human behaviour. Here, we traverse the network that connects all beings. The awareness of our bodily presence in the natural world, and examining the complex relationships with our surroundings. https://about.sounds.berlin/
Im November präsentiert SoundsAbout Installationen, Performances und eine listening session. Es geht um (un)erzählte Geschichten, Erinnerungen und die Muster, die die dem menschlichen und nicht-menschlichen Verhalten zugrunde liegen. Dabei durchqueren wir das Netzwerk, das alle Wesen miteinander verbindet. Das Bewusstsein für unsere körperliche Präsenz in der natürlichen Welt und die Untersuchung der komplexen Beziehungen zu unserer Umgebung. https://about.sounds.berlin/
Salomé Lubczanski
HEY BITCH!
Eröffnung: Fr 04.11. – 18 – 22 Uhr
Öffnungszeiten: Sa 5.11. • 14 – 20 Uhr // So 6.11. • 12 – 18 Uhr
english version see below
Im Sinne von Henry Lefebvre ist der städtische Raum nicht einfach ein unbelebter Ort, der von Menschen bewohnt wird. Er wird erdacht, wahrgenommen und gelebt und ist daher von sozialen Dynamiken und politischen Kontexten abhängig. Wem gehört die Stadt? Wem steht es frei, sich auf den Straßen zu bewegen?
Heute sind die Klanglandschaften der Städte geprägt von endlosen Belästigungen auf den Straßen. Sie richtet sich gegen physische Körper und schwingt in mentalen Räumen mit. Hey bitch! ist eine Soundinstallation, die von Bernhard Leitners TON-LIEGE (1975) inspiriert ist. Das Publikum ist eingeladen, sich hinzusetzen, sich seinen Körper wieder anzueignen und über seinen Platz in seiner Umgebung nachzudenken. Der Stuhl aus Palettenholz fügt sich perfekt in einen städtischen Raum ein und überträgt die von Schallwandlern ausgesandten Schwingungen auf den Körper des Zuhörers. Der Soundtrack besteht aus gängigen verbalen Beschimpfungen wie „bitch“, „slut“ und mehr…., die als heilende Klangmassage wiederverwendet werden. Wie reagiert Ihr Körper auf diese Musik? Wie können Sie Ihren Raum zurückgewinnen? Sie können Ihre Schuhe ausziehen, wenn Sie sich wohl fühlen. Der Soundtrack läuft in einer Schleife, Sie haben Zeit.
Salomé Lubczanski (they/them) ist eine queere Künstlerin aus Berlin. Von Beruf Geigenbauer, bauen sie Klanginstallationen und machen Filme, um über Feminismus, Sexualität und Gender zu reflektieren.
Following Henry Lefebvre’s ideas, urban space is not simply an inanimate place filled by people. It is conceived, perceived and lived, therefore dependent from social dynamics and political contexts. Who does the city belong to? Who is free to walk the streets?
Today, city soundscapes feature endless street harassment. It targets physical bodies and resonates in mental spaces. Hey bitch ! Is a looping sound installation inspired by Bernhard Leitner TON-LIEGE (1975). The audience is invited to sit down, re-appropriate their body and reflect on its place in its environment. The chair, made of palette wood, integrates perfectly in an urban space and transmits the vibrations emitted by transducers to the listener’s body. The soundtrack is composed of common verbal catcalling insults, such as “bitch”, “slut”, and more….redesigned and recycled as a healing sonic massage. How does your body resonate to this? How do you reclaim your space? You can take your shoes off if you feel comfortable. The soundtrack is looping, you have time.
Salomé Lubczanski (they/them) is a Berlin queer artist. Violin maker by trade, they build sound installations and make films to reflects on feminism, sexualities and gender.
Website: www.imakesound.art
* SoundsAbout is a collaboration between the Master’s program Sound Studies and Sonic Arts at the University Berlin and the gallery Zwitschermaschine, offering a project space to present and discuss, question and celebrate the work and ideas of our students and their guests for three months every year.