Nithin Shams
archiving the azan in the indian subcontinent
19.01. – 21.01.
Eröffnung: Do 19.01.2023 • 16:30-22:00 / Film screening um 19:00
Öffnungszeiten: Fr 20.01. • 14:00-22:00 Uhr / Sa 21.01. • 12 -22 Uhr
deutsch weiter unten
An installation using the sounds of the Azans that ripple across India’s cities and villages. The piece is a surround sound immersive installation where each speaker represents a mosque to create a sonic experience of listening to an imagined space where multiple mosques are sounding at the same time, with a delay, creating a psychedelic situation.
As part of the Vernissage we are showing the documentary In The Name Of God (1991) by Anand Patwardhan, followed by a discussion to give context to the political history of the piece.
Musician and sound artist Nithin Shamsudhin is interested in creating listening spaces that allow for altered perception(s). Subverting the dominant ocular-visual modes, Nithin is interested in creating/inviting experiences that propose ‘listening’ as a practice of opening portals to disarm preconceived ways of thinking-being-perceiving. The artist asks himself and his audience, “Can I listen without the influence of my internal dialogue? Can I listen to sounds outside of myself by trying to settle into silence within?” Memory, experience and sound become interlinked for Nithin as he documents and composes a common phenomenon that he would remember from childhood. He speaks about wanting to challenge “regular modes of listening”, and through his sound installations, improvisations and compositions, the artist seeks to create shifts in awareness and dissolve the space between the self and the other.
* SoundsAbout is a collaboration between the Master’s program Sound Studies and Sonic Arts at the University Berlin and the gallery Zwitschermaschine, offering a project space to present and discuss, question and celebrate the work and ideas of our students and their guests for three months every year.
Eine Installation mit den Klängen der Azans, die über Indiens Städte und Dörfer schallen. Das Stück ist eine immersive Surround-Sound-Installation, bei der jeder Lautsprecher eine Moschee repräsentiert, um ein Klangerlebnis in einem imaginären Raum zu schaffen, in dem mehrere Moscheen gleichzeitig und mit Verzögerung erklingen, was eine psychedelische Situation schafft.
Im Rahmen der Vernissage zeigen wir den Dokumentarfilm In The Name Of God (1991) von Anand Patwardhan, gefolgt von einer Diskussion, die den Kontext der politischen Geschichte des Stücks erläutert.
Der Musiker und Klangkünstler Nithin Shamsudhin interessiert sich für die Schaffung von Hörräumen, die eine veränderte Wahrnehmung ermöglichen. Nithin untergräbt die vorherrschenden okular-visuellen Modi und möchte Erfahrungen schaffen/ einladen, die das „Zuhören“ als eine Praxis vorschlagen, die Portale öffnet, um vorgefasste Denk-, Seins- und Wahrnehmungsweisen zu entschärfen. Der Künstler fragt sich und sein Publikum: „Kann ich ohne den Einfluss meines inneren Dialogs zuhören? Kann ich Klängen außerhalb meiner selbst lauschen, indem ich versuche, mich in der Stille einzurichten?“ Erinnerung, Erfahrung und Klang werden für Nithin miteinander verknüpft, wenn er ein alltägliches Phänomen dokumentiert und komponiert, an das er sich aus seiner Kindheit erinnern würde. Mit seinen Klanginstallationen, Improvisationen und Kompositionen versucht der Künstler, das Bewusstsein zu verändern und den Raum zwischen sich selbst und dem Anderen aufzulösen.
* SoundsAbout ist eine Kooperation zwischen dem Masterstudiengang Sound Studies and Sonic Arts an der Universität Berlin und der Galerie Zwitschermaschine, die jedes Jahr für drei Monate einen Projektraum bietet, in dem die Arbeiten und Ideen der Studierenden und ihrer Gäste präsentiert und diskutiert, hinterfragt und gefeiert werden.